2009. április 27.

Jó szomszédság...

Másnak is tele a micsodája a szomszédaival? Nekem igen. Már örömködtem egy sort, hogy a csikkdobálós-kisgyerekes kínai pár elköltözött, mire vasárnap reggel az uram mondta, hogy a kertajtó előtt az egyik vizesedényemben egy csikk úszik. Nyilván nem magától került oda, valaki egyszerűen lepottyantotta a felettünk lévő teraszról. Célirányosan, mert egészen a fal mellé esett.

A cukorkáspapírokat, szórólapmaradványokat gond nélkül összeszedem, ha az ajtónk elé, vagy a kertbe hordja be a szél, de a csikkekkel már nem vagyok ilyen toleráns. Hordja azokat is a szél, de van, amikor az ajtónk előtt elhaladó, a saját feljárójuk felé tartó lakók dobják le előttünk a csikkeket. Volt, amikor dühösen összeszedtem a párnapi adagot, s odadobtam a lépcsőjük elé. Nem hiszem, hogy meghatotta őket, hiszen ott még több csikk árválkodott, elázva, széttaposva. Ahogy láttam, a többi feljáró sincs különb állapotban.

A felettünk lakóknak először V. szólt, aztán másodszorra már levélkét raktam a postaládájukba. Megszűnt a probléma. Elköltöztek, újak jöttek, most kezdődik megint?

Tudom, tudom, Afrikában pedig éheznek, nehogymá' ez legyen a legnagyobb problémám. Újságért menve jó alaposan elgondolkodtam, most mit csináljak, először dúltam-fúltam, végül úgy döntöttem, hogy nem csinálok semmit. Mert a végén vagy csúnya adok-kapokká fajul a dolog, vagy csak nekem lesz gyomorfekélyem, ők meg vállat rántanak. Nem az én látványos csikkgyűjtésem fogja ezeket az állítólagos felnőtteket (legyen az ír, magyar vagy kínai, vagy észt, vagy lengyel, mindegy) jobbra nevelni, ha már az anyjuk nem tette meg. Okos enged, és hasonlók. Kihalásztam a csikket az vizesedényemből - esővizet gyűjtök benne, locsoláshoz -, s kidobtam. Ha súlyosodna a probléma - csak nem fog! -, akkor azonban felhozom a dolgot az idei lakógyűlésen.

***

Mert az is a fejemben járt, hogy mivel nem tudunk - mondjuk már holnap - elköltözni egy kertes, fallal körülvett, behajtós, ebbel védett különálló házba, ezért ezeket a kellemetlenségeket figyelmen kívül kell hagyjam, különben nem lesz egy nyugodt percem. Amíg az ember lakótömbben él, lesznek szomszédai, s ha a szomszédnak nincs igénye a tisztaságra, akkor nekem fog gyűlni a gyomorsavam, s mindig találni fogok valami kivetnivalót a viselkedésükben. Nem tudnak visszaköszönni, szemetelnek, szipognak és köpködnek - tegyék. Elfordulok.

Fuck them.

Amíg mentem újságért, alaposan megnéztem a járdákat, és megállapítottam, hogy Bray nem egy tiszta hely. Kutyakaki, palackok, utóbbiak netán bedugva a sövény ágai közé, csikkek tömege, apró papírszemét, elázott újság - itt is törvény van a szemetelés ellen, csak éppen senki nem törődik vele. Még a szép Sidmonton Park előtt is egy újonnan kirakott kis tábla fogadott, hogy mostanában kamaszok gyülekeznek néha a parkban, szemetelve, hangoskodva, csikkeket, kajásdobozokat-zacskókat szétdobálva, hívjon rendőrt, aki látja őket. Vagy közterület fenntartót.

Szomorú. S ahogy elnéztem a cikkeket a neten, a szemetelés, a csikkdobálás mindenhol probléma. Mindjárt itt ez a fotó, a tengerparton elszórt csikkek ellen kampányolnak, poénos, de vajon hatásos-e? A butt szó több jelentésére épít: butt = fenék, de lehet (cigaretta)csikk is.

Nincsenek megjegyzések: