2010. szeptember 6.

Zuhé

A "kis ködöcske" tegnap délután óta kitartóan szakadó (na jó, időnként azért szünetelő) esőzéssé változott, s eközben bebizonyosodott, hogy akadnak még szilikonozandó rések az ablakok, mert itt-ott továbbra is jön be a víz. Egyfolytában nyitogattam az ablakot, nézegettem, merre folyik kint az áradat, s hol találhat utat befelé. Egy ilyen nyitogatás során rácsuktam az ablakot a vékony függönyre, majd megpróbáltam azt odábbhúzni, s iziben kettérepedt. Egy darabig búslakodtam felette, majd levettem mindkét függönyszárnyat, így most bárki benézegethet az ablakon, ha akar. (S ha belát az elvadult bokroktól.) Jön a tél, a korai sötétedés, mire megtelne élettel a nappalink (be szépen mondtam), addigra már nyugodtan lehúzhatom a sötétítő rolót, amögé nem lát be senkit. Nappal pedig nem árt a fény.

Aztán majd tavasszal nézek valami áttetsző izét oda. A legtöbb nappali függönytelenül néz a világba itt a telepen, mi is ki fogjuk bírni.

Maska már tegnap kora délután elmenekült egy szárazabb helyre a beázott fészkéből, s csak ma délben került elő. Éppen csak a kaja idejére maradt, megőriztem neki tegnapról a sertésszelet zsírosát. Nem tudom, hol húzódik meg éjszakára, lehet, hogy a szeméttárolóban alszik, oda pár hete kiraktak egy régi ágyat, a matrac a falnak van támasztva, szélvédett, ideális alvóhely egy macskának.

***

Íme, a mostani kedvenc sütireceptem. Igen jól lehet variálni, készülhet mindenféle apróra vágott dióval-mandulával, szárított gyümölcsökkel. A legutóbbi változatot karácsonyiasra csináltam, szárított tőzegáfonyával és dióval. A sütikeveréket kisebb dió nagyságú gömbökké szaggatom ki, azokból 5-6 cm átmérőjű, kissé púpos sütik lesznek, 24 darab. A pekándiós-szárított cseresznyés ízlett nekem eddig legjobban. A recept Sonia Allison Biscuits Book c. könyvecskéjéből származik.

Hozzávalók:
75 g puha vaj
75 g kristálycukor
75 g barnacukor
1 kkanál vanília esszencia
1 tojás
175 g sütőporos liszt, vagy simaliszt 1 csapott kk sütőporral
50 g apróra vágott dió
50 g csokoládé lencse

A sütőt előmelegítem 180 fokra. Két tepsit kibélelek sütőpapírral. A vajat a cukrokkal habosra keverem. Hozzáadom az esszencsiát és a tojást. Majd belekeverem a lisztet, és a diót, csokilencsét. A 24 darab gömöcskét 4-5 centire rakom egymástól a két tepsin, majd 15-20 percig sütöm őket, amíg a szélük kezd megbarnulni. Én ropogósan szeretem, ezért kicsit tovább sütöm őket.

Nincsenek megjegyzések: